סטארט אפ בריטי חדש בשם Score Assuresd מאפשר למשכירי דירות להיחשף לנתונים אינטימיים אודות שוכר פוטנציאלי באמצעות מוצר ראשוני שהשיקה החברה, הנקרא Tenant Assured. ביולי הקרוב מתכננת החברה לצאת עם מוצרים נוספים המותאמים במיוחד למעסיקים ולאנשי משאבי אנוש – כך דיווח השבוע הוושינגטון פוסט.
לדברי מייסד החברה הבריטית סטיב טורנהיל, החברה תצלול עמוק לתוך הפרופיל האישי במדיה החברתית, ותמכור את ממצאיה למעסיקים ולמשכירי דירות. "אנשים יהיו מוכנים לוותר על הפרטיות שלהם כדי להשיג משהו שהם רוצים", טוען טורנהיל.
אז איך זה עובד? מועמד לעבודה מקבל בקשה מהמעסיק להעניק לו גישה מלאה לפייסבוק, ללינקדאין, לטוויטר או לאינסטגרם. לאחר סריקת החשבונות והפעילות שנעשית בהם, ובכלל זה כל השיחות וההודעות הפרטיות, מתבצע ניתוח הנתונים שבסופו מונפק דו"ח הנוגע לכל אספקט בחיי המועמד, החל מאישיותו ועד למצבו הפיננסי. "אם אתה חי חיים רגילים", אומר טורנהיל, "באמת שאין לך סיבה לדאגה".
טורנהיל רואה במוצר שלו ככזה המאפשר למעסיקים ולמשכירי דירות לקבל החלטות מושכלות יותר בנוגע למי שעומד מולם, ועבור העובד מדובר לדבריו בהזדמנות להציג תמונה מדויקת יותר של עצמו.
בדיקת רקע, שיחה עם ממליצים, גישוש במקומות עבודה קודמים – כל אלה הם דרכים ידועות ולגיטימיות לקבלת מידע הנוגע למועמד לעבודה, אבל הפעם מדובר במהלך שכרוך בוויתור מרחיק לכת למדי על פרטיותו של מועמד לעבודה, ולכן ספק רב אם המיזם יצליח. יש להניח שמעסיקים רבים יהיו מעוניינים לעשות שימוש באתר גם לצורך בירורים אודות עובדים קיימים.
העניין גם מציף סוגיות משפטיות רבות, שכן ניתן לדעת בקלות באמצעות כלי זה את גילו של המועמד, את הסטטוס המשפחתי שלו, ואם מדובר במועמדת – האם היא בהיריון, ועוד ועוד נתונים שהחוק אוסר על מעסיק לברר במסגרת ראיון עבודה. "כל מה שאנחנו יכולים לעשות הוא להציג את המידע", אומר טורנהיל. "זה תלוי בבעל הבית או במעסיק אם הם יעשו את הדבר הנכון".