בית המשפט המחוזי מרכז-לוד אישר לפני מספר ימים הסדר פשרה במסגרת בקשה לאישור תובענה כייצוגית שהוגשה נגד ארבע מתוך חמש קבוצות הביטוח הגדולות בישראל: מגדל, כלל, הפניקס ומנורה מבטחים. זאת, בשל טענות המועצה הישראלית לצרכנות הנוגעות בין היתר למחדלים לכאורה של קבוצות הביטוח בנוגע לאיתור בעלי חיסכון פנסיוני שהכספים המופקדים בחשבונם לא נדרשו.
המועצה לצרכנות טענה שקבוצות הביטוח הללו נהנות מכספים שלא נדרשו על ידי הבעלים שלהם, והן אינן פועלות לאיתורם ולהבאת המידע לידיעתם, ובנוסף נטען שהן גובות דמי ניהול שאסור להן לגבות.
עקב מחדלים אלה, כך נטען, בעלי הזכויות לא מקבלים את כספם, וקבוצות הביטוח מתעשרות שלא כדין מהתשואה שמניבים להן הכספים שלא נדרשו. כל זאת, תוך כדי הפרה לכאורה של חוזר רשות שוק ההון הקובע נוהל לאיתור חוסכים בנכסים ללא דורש.
קבוצות הביטוח טענו להגנתן שאין להן אינטרס באי איתור חוסכים, שכן הותרת הכספים בידן משיתה עליהן הוצאות תפעול, ושממילא הן אינן מפיקות מכך טובת הנאה. עוד נטען כי הן פועלות לאיתור חוסכים ומשקיעות בכך משאבים רבים בהתאם להוראות החוזר, וגובות דמי ניהול כפי שהותר להן על ידי הפיקוח.
לאחר דין ודברים ממושכים בין הצדדים, הוחלט על הסדר פשרה במסגרתו מחויבות קבוצות הביטוח לטייב את הנתונים אודות חוסכים פנסיוניים ומבוטחים לפי מרשם האוכלוסין לצורך איתור חשבונות, על מנת להקטין את הסיכון שינותק הקשר עמם בעתיד.
בנוסף תידרש כל אחת מהנתבעות לקבוע נוהל לאיתור חוסכים שהקשר עמם נותק, תוך קביעת רשימת פעולות אותה מחויבות הנתבעות לכלול בנוהל החברה.
<< לחצו כאן לצפייה ברשימת ההתחייבויות המלאה שנקבעה בהסדר >>
לאחר שאושר הסדר הפשרה על ידי בית הדין לעבודה, עתרה המועצה הישראלית לצרכנות לקבלת גמול בסך 200,000 שקל ושכר טרחה לבא כוחה בסך 1,000,000 שקל בתוספת מע"מ, אולם היועץ המשפטי לממשלה סבור היה ששכר הטרחה גבוה ובלתי מידתי ביחס לתועלת שתצמח לקבוצת המבוטחים מההסדר.
כך שכר הטרחה והגמול המבוקש הופחת בחצי על ידי בית הדין לעבודה – סך 100,000 שקל נפסק למועצה, וסך 500,000 שקל נפסק לבא כוחה.
[ת"צ 9723-04-10]