איגוד לשכות המסחר בחן בקרב בעלי עסקים את איכות השירות במשרדי ממשלה ובגופים ממשלתיים על פי זמינות הנציגים, זמן הטיפול בפניה, יחס אישי ואיכות הפתרונות
מזכירות בתי המשפט מדורגת במקום הראשון במדד השירות הניתן לעסקים עם ציון 7.4 – כך עולה מסקר שפורסם אתמול (ג') מטעם איגוד לשכות המסחר ונערך על ידי חברת SQ.
המדד מורכב מ-4 קריטריונים: זמינות נציגים (13%), זמן הטיפול בפניה (20%), יחס אישי (33%) ואיכות הפתרונות (34%). הזמינות של נציגי מזכירות בתי המשפט קיבלה ציון 7.27 שהביא לפגיעה בציון הכללי שניתן לה, אולם ציון זה הנו הגבוה ביותר מבין יתר הגופים המדורגים בהם הממוצע עמד על 6.59.
בעלי העסקים מרוצים מהיחס האישי (7.55) במזכירות בתי המשפט, ורק כ-31% מסרו שהביורוקרטיה פוגעת בעסקיהם במידה רבה או רבה מאוד, השיעור הנמוך ביותר מבין המשרדים הנמדדים.
'מדד הביורוקרטיה' פורסם לראשונה בספטמבר 2008 והעניק לשירות הממשלתי ציון שביעות רצון נמוך ביותר, שעמד אז על 6.56. מאז נרשמו תנודות חדות במדד, ובשנת 2012 המדד הציג את הציון השנתי הגבוה ביותר (6.78). השנה ציון המדד מגיע בינתיים לשיאו, ועומד כרגע על 6.92, והוא מבוסס על 1,146 ראיונות שנערכו עם אנשי עסקים.
משרד הכלכלה חוזר לכוחו
במקום השני במדד מדורג משרד הכלכלה והתעשייה עם ציון 7.13. המשרד חוזר לראש הטבלה לאחר שבשנת 2014 זכה בתואר הגוף הממשלתי הנוח ביותר למגזר העסקי במסגרת המדד (7.11), אולם איבד אותו שנה לאחר מכן בשל ירידה בשירות (6.86).
בעלי העסקים מרוצים בעיקר ממקצועיות הפתרונות, אולם מביעים חוסר שביעות רצון ממשך התהליכים - משך זמן טיפול ממוצע במשרד עומד על 8.4 שבועות, בעוד עסקים סבורים שזמן סביר עומד על כ-3 שבועות.
במקום השלישי מדורג הביטוח הלאומי עם ציון 7.04. הביטוח הלאומי מציג שיפור בשירות, בעלי העסקים מרוצים יותר ממקצועיות הפתרונות שמספקים נציגי המוסד (7.25) ומרוצים פחות מזמינות נציגי המשרד (6.52).
משך הטיפול בפניות למוסד אורך בממוצע כחודש מעל הזמן הנתפס כסביר בעיני בעלי העסקים, וכ-37% מהם מדווחים שהביורוקרטיה של המוסד פוגעת בעסקיהם.
משרד הפנים מדורג במקום הרביעי עם ציון 6.83. אורך טיפול ממוצע מול המשרד נמשך קרוב ל-9 שבועות, בעוד הזמן הסביר לטיפול בעיני בעלי העסקים עומד על כ-3.5 שבועות בלבד.
37% מבעלי העסקים מדווחים שהביורוקרטיה במשרד פוגעת בעסקיהם במידה רבה או רבה מאוד, ונתון זה מציב את המשרד בדירוג במקום השני והלא מחמיא.
במקום החמישי משרד האוצר ששומר על יציבות עם ציון 6.77. בעלי העסקים מלינים בעיקר על זמינות נציגי המשרד, וכ-32% מתוכם סבורים שהביורוקרטיה של המשרד פוגעת בעסקיהם, כאשר עיקר הבדיקה במשרד זה נעשה ברשות המסים.
משך הטיפול בפנייה הוא מהנמוכים בקרב המשרדים עם 3.5 שבועות, אולם בעלי העסקים סבורים שאין זה סביר שהטיפול יימשך יותר משבוע.
משרד הבריאות התמקם במקום השישי עם ציון 6.73, המשקף שיפור קל בשירות שהעלה את המשרד למקום הלפני אחרון. העסקים מלינים בעיקר על זמני תהליך ארוכים הנמשכים 11 שבועות, לעומת הזמן הנתפס כסביר העומד על כ-2.5 שבועות בלבד.
כ-55% מבעלי העסקים שפנו למשרד הבריאות דיווחו שהביורוקרטיה פוגעת בעסקיהם במידה רבה או רבה מאוד, מה שמציב את משרד הבריאות כמשרד שנחווה כמי שהכי פוגע בעסקים.
ובמקום השביעי והאחרון ניצב משרד התחבורה. בשנת 2015 המשרד העניק את השירות הטוב ביותר לעסקים, אולם במחצית הראשונה של 2016 המשרד תופס את המקום האחרון במדד עם ציון של 6.56 בלבד.
בעלי העסקים מלינים בעיקר על זמן התהליך (6.16) ועל זמינות נציגי המשרד (6.23), על אף שהמשרד מציג את הפער הנמוך ביותר בין זמן הטיפול בפועל לזמן הנתפס כסביר בעיני בעלי העסקים. זמן הטיפול הממוצע הנו הקצר ביותר ועומד על פחות משבועיים, ו-37% מבעלי העסקים חשים שהביורוקרטיה במשרד התחבורה פוגעת בעסקיהם במידה רבה או רבה מאוד.