דורית סלינגר, העומדת בראש רשות שוק ההון, פרסמה לפני מספר ימים טיוטת חוזר לצורך קביעת מבנה אחיד להעברת מידע ונתונים בשוק החיסכון הפנסיוני.
החוזר קובע מבנה של "רשומה אחידה" שתשמש את המעסיקים, את סוכני הפנסיה ואת הגופים במסגרת הפעולות העסקיות השונות המתבצעות ביניהם. בנוסף נקבעו הנסיבות בהן הגוף או הסוכן הפנסיוני מחויבים להעביר את המידע.
כל זאת, במטרה להבטיח קבלת מידע והעברתו באופן שלם, מדויק, מהימן וזמין, הניתן לשליפה ולאחזור במהירות ובאפקטיביות לצורך עמידה בהוראות הדין.
המידע יעבור במתכונת אחידה, ויהיה מבוסס על קובץ אלקטרוני המאפשר גמישות לגבי תוכן הנתונים. כך, מידע המתייחס למספר עובדים, למספר חשבונות ולמספר מוצרים פנסיוניים – יהיה ניתן להעברה בקובץ אחד. המידע יועבר באמצעות תקשורת נתונים מוצפנת ומאובטחת, כך שלא ניתן יהיה לגשת אליו ללא הרשאת הנמען.
המסלקה הפנסיונית יצאה לדרך לפני כ-3 שנים מתוקף יוזמה של משרד האוצר ותחת פיקוחו, ומיועדת להעברת מידע בין האוצר, הגופים המוסדיים, סוכני הביטוח, היועצים הפנסיוניים, ציבור החוסכים – וכמובן גם המעסיקים.
המסלקה הוקמה ומתופעלת על ידי סוויפטנס, חברת הבת של נס טכנולוגיות, שזכתה במכרז שהוציא האוצר לצורך הקמת ותפעול המסלקה.
עד להפעלת המסלקה הפנסיונית היתה מסלקה עצמאית בבעלות כל אחד מהגופים המוסדיים המנהלים את מוצרי הפנסיה, וכך נמנעה תקשורת בין המסלקות השונות.
"ההתפתחויות הטכנולוגיות של השנים האחרונות חידדו את הצורך להסדיר את תהליכי העברת המידע והכספים בין הגורמים השונים בשוק החיסכון הפנסיוני באופן ממוכן"
מהלך זה של האוצר יצר ערוץ תקשורת אחד ויחיד בין כל הגורמים הפועלים בענף הפנסיה, וכך הביא להחלשת מעמדם של מנהלי ההסדר, שכן הדבר מקל על מעסיק לנהל באופן עצמאי את כספי הפנסיה של העובדים ומאפשר לו להוזיל את עלויות התפעול.
סליקת כספים – נגישה לכולם
נזכיר כי החל מה-22 בינואר 2017, החלה המסלקה הפנסיונית לבצע סליקת כספים עבור כלל לקוחותיה. מדובר היה בהפעלת השלב נוסף, כחודש וחצי לאחר שהחלה המסלקה הפנסיונית להפעיל את השלב הראשון של שירות סליקת כספים אוטומטית עבור מעסיקים, וכך מעסיק שמעביר באמצעות המסלקה פנסיונית מידע נלווה להפקדת החיסכון פנסיוני של עובדיו – רשאי היה להתחיל לבצע באמצעות המסלקה גם את סליקת הכספים.
כלומר, המסלקה החלה לאפשר למעסיקים לבצע פעולות בנקאיות להעברת כספים מחשבון העו"ש של המעסיק אל חשבון העו"ש של קופת קרן הפנסיה. כעת מורחב כאמור שלב זה לכלל לקוחות המסלקה.
"ההתפתחויות הטכנולוגיות של השנים האחרונות חידדו את הצורך להסדיר את תהליכי העברת המידע והכספים בין הגורמים השונים בשוק החיסכון הפנסיוני באופן ממוכן, לרבות לצורך מתן ייעוץ פנסיוני או שיווק פנסיוני", מסבירה סלינגר. "זאת, במטרה לייעל את תהליכי העבודה, להסיר חסמים טכנולוגיים, לעודד ולתמוך בקיומו של שוק תחרותי, משוכלל ומפותח, תוך הגברת השקיפות ושיפור מהימנות המידע הרלוונטי לחסכונותיו הפנסיוניים של הציבור".