איך לקדם אתר בגוגל?
ואיך לבנות אתר לגמרי לבד?

כל עסק שרוצה להתפתח ולהצליח יודע שכיום ללא אתר אינטרנט הדבר הופך למשימה כמעט בלתי אפשרית. עלות בניית האתר ועיצובו מגיעה לגבהים מרקיעי שחקים, ואז - כשמגיעים לרגע האמת והתקציב כבר בחריגה עצבנית - מוותרים על מהלך לא פחות חשוב: קידום האתר בגוגל.

בניית אתר

בדומה לכל מהלך עסקי, גם במקרה זה חשוב להגדיר מהי המטרה - לא פעם מדובר באתר שמטרתו היא טכנית בעיקרה, כדוגמת קביעת תורים, ביצוע הזמנות, או מתן אינפורמציה, כשקהל היעד כבר מכיר אתכם היטב ולא בוער לכם להרחיב את הקליינטורה -החיים יפים, אה?

קידום האתר במנועי החיפוש עשוי להיות פחות רלוונטי במקרים אלו, ואז גם תוכלו לבנות את האתר באופן עצמאי. לא לא, אין צורך להיבהל, זה הרבה פחות מסובך ממה שאתם חושבים.

אם אינכם מתעניינים בתחום בניית האתר, אלא רק בקידומו, תוכלו לדלג לחלקו השני של המאמר העוסק בנושא. עם זאת, מומלץ לעבור על המונחים המודגשים בחלקו הראשון, שרובם רלוונטיים גם לתחום קידום אתרים בגוגל.

 

בניית אתרים - DIY

קחו למשל את חברת Wix, גאווה ישראלית שנוסדה ב-2006 ויושבת בנמל תל אביב, והצליחה לסחוף אחריה עד כה למעלה מ-100 מיליון (!!) משתמשים ברחבי העולם.

עד לאחרונה בניית אתרים היתה נישה מעוררת יראת כבוד ששמורה למתכנים בלבד. אבל Wix מציעה פלטפורמה לבניית אתרים סופר ידידותית למשתמש, מקצוען או חובבן, וניתן להגיע באמצעותה בקלות ותוך זמן קצר לרמה עיצובית מרהיבה ממש. אין לכם אתר עדיין? זה יכול להשתנות תוך מספר ימים, וללא הוצאות. ניסינו ומאוד אהבנו, כיף גדול לפרגן לגאונות כחול-לבן. למי שיש עין עיצובית ומעוף יצירתי זה בכלל לונה פארק (זהירות, ספוילר: אנחנו במרחק פסקה אחת מצינון ההתלהבות).

כמה כלים בסיסיים, ויש לכם אתר משלכם
כמה כלים בסיסיים, ויש לכם אתר משלכם

 

הממשק של Wix מבוסס על כלי ה-Drag And Drop, כלומר אין צורך להתעסק עם קוד, אין צורך בידע בתכנות, ותוכלו להסתדר אתו מצוין גם אם מעולם לא בניתם אתר. וכל הטוב הזה – בחינם. לחברה יש פורום תמיכה (בעברית) לכלל המשתמשים, ואף תמיכה טלפונית (באנגלית) למשתמשי פרימיום. ניתן גם להתאים בקלות את האתר לגלישה במובייל.

אוקיי, הגענו לקוץ בה: לפני שאתם טורחים להרביץ דילוגים ולקפץ בשלוליות – יש "אבל". הנה כמה דברים שחשוב שתדעו: אתרים שנבנים ב-Wix מאוחסנים על השרתים של החברה, וכיום אין אפשרות לנייד אותם לחברות אחסון מתחרות; כדי לנקות את האתר שבניתם מהפרסומות של Wix שמופיעות כברירת מחדל - יש צורך בתוספת תשלום; כנ"ל אם תרצו לעשות שימוש בדומיין עצמאי, או להגדיל את רוחב הפס (Bandwidth) ואת היקף האחסון (Storage); אם בניתם את האתר ב-Wix תהיו כבולים לחברה, ולא ניתן לדעת מה יהיה גובה התעריפים בטווח הארוך; מהירות טעינת האתר היא יחסית איטית, וזהו חיסרון הן מבחינת חווית משתמש (UX - User Experience) והן מבחינת קידום האתר בגוגל; בשלב זה העקב אכילס הגדול ביותר של Wix, כך לפחות טוענים המומחים בתחום, הוא נושא קידום האתר בגוגל.

כמובן שגורמים שמתפרנסים מבניית אתרים באמצעות Wordpress עשויים לא לחבב את המערכת המופלאה הזו מסיבות שאינן רלוונטיות לגביכם. לכן חשוב שתבצעו בדיקה באופן עצמאי ואובייקטיבי, תבחנו את היתרונות ואת החסרונות שלה לפי הצרכים הייחודיים שלכם, ואל תתנו לאף אחד לספר לכם סיפורים.

Wix יכולה להיות פתרון חלומי עבור עסק אחד, ולא רלוונטית בעליל עבור עסק אחר. חשוב רק להבין שהעובדה שהשירות הבסיסי שהיא נותנת הוא חינמי - אינה הופכת אותה בהכרח לזולה יותר, הכל תלוי בצרכים שלכם. הרי אם תזדקקו לאתר עם דומיין עצמאי, תרצו לנקות ממנו את הפרסומות, וכן להגדיל את רוחב הפס שלו ואת היקף האחסון - מדובר בהוצאה חודשית שנערמת תוך מספר שנים לסכום שעשוי להיות גבוה יותר מההוצאה החלופית - בניית אתר באמצעות וורדפרס.

 

We וורדפרס Wordpress 

אם מדובר באתר מורכב במיוחד, או אתר שמטרתו העיקרית היא העמקת החשיפה באמצעות מנועי החיפוש, מסתמן שהפתרון היעיל ביותר נכון להיום הוא בניית האתר עם מערכת Wordpress. זוהי מערכת ניהול התוכן עם קוד פתוח הפופולרית ביותר באינטרנט, היא בחינם, והיא גם ידועה בנחמדות-יתר למנועי החיפוש ובעוד כמה תכונות נפלאות, מה שהופך אותה למושא הערצה בקרב בוני אתרים. 

אחד מכל ארבעה אתרים ברחבי העולם נבנה באמצעותה, בהם גם אתר מעסיקולוג, ורבים מהם שייכים לחברות ולארגונים בינלאומיים ועוצמתיים שאתם לבטח מכירים. השימוש בה אפשרי גם הוא ללא רקע בתכנות, אבל הוא יהיה מאתגר לאין שיעור מאשר השימוש ב-Wix, ואינו מומלץ לכל אחד.  אם בכל זאת תרצו להיענות לאתגר הזה - יוטיוב מוצף בסרטונים בנושא.

תוכלו למצוא שם גם סרטוני הדרכה רבים בעברית, step-by-step, שינחו אתכם כיצד לרכוש דומיין, באילו חברות ואילו מחירים ניתן לאחסן את האתר, וכן ידריכו אתכם כיצד לבצע את תהליך התאמת תבנית העיצוב לשפה העברית. בנוסף קיימים קבוצות פייסבוק שמצעות תמיכה וייעוץ בחינם, פורומים, אתרים שמציגים מידע עצום בנושא, ומה לא. בניית האתר אין בה די, וחשוב שתשקיעו מזמנכם ללמוד כיצד לקדם אותו בגוגל, ליצור גיבוי אוטומטי, לאבטח אותו ועוד ועוד ועוד. 

אבטחת האתר היא עניין בפני עצמו, וכל מילה שנאמר בנושא רק תעצים את היעדרן של אמירות חשובות לא פחות, ולכן החלטנו להימנע מכך. תוכלו לקפוץ לכאן כדי לקבל טיפים חינמיים הנוגעים לאבטחת מידע באופן כללי באינטרנט, אבל עצה קטנה: אל תזנחו את הנושא. פריצות לאתרים ישראליים מתרחשות כעניין שבשגרה, והדבר גורם לעוגמת נפש במקרה הטוב ולנזק כלכלי במקרה הפחות טוב.

תוספי וורדפרס חינמיים רבים יוכלו לעזור לכם להגן על האתר, ושיטוט בגוגל יביא אתכם אינשאללה למאמרים הנכונים בנושא שקודם כל יעלו את המודעות שלכם לפגיעוּת הגבוהה של האתר, ולאחר מכן גם ינחו אתכם כיצד לעטוף אותו באמצעי הגנה חיוניים. אין אפשרות לכיסוי של 100%, זה ברור, אבל הגנה טובה עשויה בהחלט לסכל ניסיונות חדירה רבים.

לוורדפרס מגוון אינסופי של תבניות (Themes) המשמשות לעיצוב האתר. בניית אתר בעברית דורשת "גיור" של התבנית, על מנת שהטקסט יופיע מימין לשמאל. ישנם אתרים ישראליים רבים שמציעים תבניות מגוירות בחינם, אולם כמה מבוני האתרים שעשו בהן שימוש דיווחו כי הושתל באמצעות התבנית קוד זדוני שגרם לשיבושים באתר, ואף לקריסתו.

וורדפרס עצמה מציעה גם היא תבניות מגוירות, ולחלופין ניתן לרכוש תבנית מאתר ישראלי אמין תמורת סכום סמלי, או פשוט לגייר אותה בעצמכם. כמובן שתוכלו לעשות שימוש באלפי התבניות המוצגות באתר של וורדפרס, אבל שימו לב שישנם אתרים של עסקים פרטיים שהמילה "Wordpress" מופיעה בכתובת ה-URL שלהם, נא לא להתבלבל. אנחנו ממליצים לבחור תבנית חינמית ישירות מהאתר המקורי של וורדפרס.

דבר נוסף שחשוב לדעת בנוגע לתבניות וורדפרס, ולא נעמיק בו כדי לא להרדים אתכם, הוא שהיוצרים של התבניות משדרגים אותן מעת לעת, ויש להניח שגם אתם תרצו ליהנות מהשדרוגים. הבעיה: עדכון התבנית דורס שינויים שעשיתם בקוד. הפתרון: עבודה על תבנית בת שנראית זהה לחלוטין לתבנית האֵם.

אם אתם עובדים עם וורדפרס, תצטרכו לרכוש דומיין ולשלם לחברת אחסון לצורך שמירת האתר שלכם בשרת שלה. אם רוב הגולשים הפוטנציאליים שלכם הם מישראל - מומלץ לרכוש דומיין ישראלי עם סיומת co.il משיקולי קידום האתר במנועי החיפוש, וחשוב שלדומיין יהיה הקשר רלוונטי לתוכן האתר. חברות האחסון הבינ"ל אמנם מציעות דומיין בחינם סיומת com למשך שנה, אבל כמובן שזה לא שיקול - מדובר בהוצאת מינורית. רכשו את הדומיין מחברה רצינית, ואל תיתנו לעלות לבלבל אתכם כיוון שפערי המחירים נעים בין 10 ל-30 שקל, זה הכל.

 

איפה לאחסן?

חברות בינ"ל לאחסון האתר (Web Hosting) לרוב יהיו זולות בצורה משמעותית מהחברות הישראליות. יש להן מיליוני לקוחות, וזה מאפשר להוזיל עלויות. קחו בחשבון שהשמועות אומרות שכשהשרת כאן בישראל - האתר נטען מהר יותר. 

כשאתם בוחרים בחברת אחסון חשוב להבין שהמחיר אינו חזות הכל. בדקו גם את השירות שהיא נותנת - תמיכה טלפונית (בחו"ל צ'אט אונליין 24/7, שסיכוי גבוה שתזדקקו לו), האם מדובר בשרת מאובטח ברמה גבוהה (חשוב!), וכן האם קיימת חבילת Unlimited, כלומר ללא הגבלה על נפח האתר, תעבורת הנתונים, מספר מבקרים, ולעתים גם הוספת מספר דומיינים ללא הגבלה (אמריקה, בקיצור).

בכל מקרה, בניית אתר באופן עצמאי מומלצת רק אם אין לכם צורך באתר מורכב ומתוחכם במיוחד. לשיטת עשה זאת בעצמך יתרונות רבים, אבל פעמים רבות הזול הוא היקר. אם בסופו של יום תתפספס המטרה שלשמה בניתם את האתר בשל רמה מקצועית נמוכה – תכלס, לא עשיתם כלום.

אם החלטתם לשכור את שירותיו של בונה אתרים, שקלו לדרוש הדרכה כיצד להזין תכנים באתר ולבצע בו שינויים בסיסיים באופן עצמאי. יוטיוב ישמח גם הוא לסייע לכם ללימוד השימוש בממשק המערכת. אם תזדקקו לסיועו של בונה האתר לצורך כל שינוי שתרצו לבצע, ובכלל זה העלאת פוסטים ומאמרים לאתר, תיווצר תלות שתעמיס על העבודה וגם תייקר אותה בטווח הארוך. 

בררו מראש למשך כמה זמן אתם מקבלים תמיכה טכנית מבונה האתר, כיוון שיש תקלות וקשיים רבים, בעיקר בתחילת הדרך. חשוב לוודא שבונה האתר עושה שימוש בקוד נקי על מנת לא ליצור עומס שמאט את קצב טעינת האתר.

כדי לא ליצור קרייססים מיותרים, קיימת חשיבות עליונה לגיבוי האתר לפני שאתם מבצעים בו שינויים, וכיום ישנם תוספים שמאפשרים גיבוי אוטומטי של האתר לפי התכיפות שאתם קובעים, שנשלח ישירות לשירותי הענן שלכם. אתרים ישראליים הם יעד מועדף של קראקרים, סיבה טובה נוספת לדאוג לגיבוי האתר דרך קבע.

 

Less is More

כשם שאנו מושפעים מנראוּת משרדי חברה בהם אנו מבקרים לראשונה, כך אנו מושפעים גם מהרמה האסתטית של אתר החברה. הדבר עשוי להכריע את החלטתנו אם לרכוש את המוצר או את השירות שאותה חברה מציעה. לפני שיוצאים לדרך מומלץ לבקר באתרים רבים ככל הניתן, רצוי באתרים של גופים מצליחים בעלי תחום עסקי דומה לשלכם, ולהחליט מהו הסגנון והמבנה שישרתו את מטרות האתר. גולשים אוהבים עקביות, ושינויים דרמטיים גם עשויים לעלות המון כסף.

כיום ישנן טכנולוגיות מתקדמות שמשדרגות את נראוּת האתר בצורה דרמטית. עם זאת, כדאי להביא בחשבון שלעתים הן עלולות לחבל במטרתו, כיוון שהן מסיחות את דעת הגולש מהעיקר. תארו לעצמכם כמה קשה היה לכם להתרכז עכשיו בטקסט שאתם קוראים כשיש המון תנועה ויזואלית מרהיבה מסביב.

בניית אתרים
הימנעו מעומס ויזואלי

זכרו - האפקט הוויזואלי אינו המטרה, כי אם נועד לשרת אותה. לא פעם מדובר בטכנולוגיות שמאטות דרמטית את קצב טעינת האתר, והדבר מביא להיעדר סבלנות מצד הגולשים ולהעלאת אחוז נטישת האתר (Bounce Rate), פרמטר נוסף אותו גוגל בוחנת לצורך דירוג האתר (Website Ranking). בקיצור, יש לעשות שימוש ב"אפקט הוואו" באופן מתון, ותוך מחשבה מעמיקה. גם השימוש ב-Wix מאפשר גישה לפונקציות ויזואליות יפהפיות, אבל היזהרו לא להיסחף. אם תציצו באתרים של חברות הענק תגלו שרובן דוגלות במינימליזם.

גם אם יש לכם כבר אתר קיים - דינמיות מעודנת זה טוב וחשוב. תוכלו לשוטט ברחבי הרשת, לתור אחר אתרים עם פונקציות מעניינות, ולבקש מבונה האתר להוסיף אותן עבורכם. גוגל יציג בפניכם את כל התוספים (Plugins) הפופלריים שיצאו בשנה החולפת, ובנוסף תוכלו גם לאתר ווידג'טים (Widgets) שימצאו חן בעיניכם מבחינה ויזואלית או שישרתו צורך שיווקי.

ואם כבר בתוספים עסקינן - חשוב לדעת שלמרות שוורדפרס היא מערכת מאובטחת ברמה גבוהה, התוספים שמציפים את הרשת עלולים לשמש כרטיס כניסה לקראקרים שיגרמו נזק לאתר שלכם. לכן מומלץ להקפיד להוריד תוספים מאתר וורדפרס, ומספר ההורדות ודירוג התוסף יוכלו לסייע לכם לעמוד על טיבם.

אבל שימו לב! גם אם אתם נתקלים בתוסף פופולרי עם דירוג 5 כוכבים ומיליון הורדות - מומלץ לחשוב היטב לפני שמורידים אותו אם העדכון האחרון שלו היה מזמן. ישנם תוספים שזכו להצלחה מסחררת אבל אינם מתוחזקים יותר, מה שאומר שייתכן שהם מוּעדים לפורענות מצד גורמים זדוניים בשל היעדר עדכוני אבטחה. 

האתר מוכן ואתם ממש משתוקקים להוציא אותו לאור? נא להמתין. כששוקעים עמוק בתוך פרויקט שדורש משאבים והתעסקות ממושכת קשה לראות אותו באופן אובייקטיבי, ומרחק של זמן מאפשר לחוש הביקורתי שלכם להתחדד מחדש ולחשוף בפניכם עניינים שלא יכולתם לראות בזמן אמת. צרו קבוצת מיקוד - בקשו מהעובדים, מהשותפים, מהחברים ומהמשפחה לגלוש להנאתם באתר המדהים שלכם ולתת לכם פידבקים. לא תאמינו כמה שדרוגים התהליך הזה יזמן עבורכם.



קידום אתר בגוגל - איך עושים את זה?

עסקים רבים משקיעים אלפי שקלים בבניית האתר, כמה אלפים נוספים בעיצובו, כספים רבים לצורך עריכה מקצועית (והכרחית!) של התוכן, וכמובן סכום לא מבוטל לצורך שיווקו. ובכל זאת, הדירוג בגוגל לא להיט. לכן חשוב לא לפספס את השלב האחרון: קידום אורגני של האתר בגוגל, ולעתים אין מנוס מלשכור שירותי איש מקצוע ולשלם אלפי שקלים נוספים כדי שלא רק אתם תיהנו מהאתר המופלא שיש לכם.

אבל לפני שאתם עושים זאת – חשוב שתכירו בראשי פרקים את התחום, כדי שתדעו מהם הצרכים שלכם וחשוב שתהיה לכם היכרות בסיסית עם העגה המקצועית כדי לא להיראות לגמרי אבודים. SEO, לצורך הדוגמא, הוא מונח שחובה להכיר – זהו קיצור של "Search Engine Optimization" ומשמעותו קידום אתרים במנועי החיפוש, כלומר הנושא שלשמו התכנסו כאן.

מומלץ לערוך רשימה של מונחים רלוונטיים לפני שאתם עושים את הטלפון הראשון. לא מעט אנשי מקצוע אוהבים לעשות שימוש מכוון במונחים מקצועיים כדי לעשות עליכם עוואנטות, ואם זה לא יהיה לגמרי סינית בשבילכם – גם יתייחסו אליכם הרבה יותר ברצינות.

 

רספונ-מה?!

כפי שלא תעלו על דעתכם להיכנס לסוכנות רכב ולהכריז שאתם מעוניינים לרכוש "אוטו", כך עדיף להימנע מלהרים טלפון למומחה SEO ולבקש "לקדם את האתר", בלי להבין בכלל על מה אתם מדברים. מידע בנושא יסייע לכם לדעת בדיוק מה לדרוש, וככה גם לא תתרשמו בקלות מהבטחות לכאורה אטרקטיביות.

כך, למשל, בונה אתרים שמתרברב ביכולתו להתאים את האתר שלכם למובייל יכול בקלות לגרום לכם להתאהב, למרות שמביני עניין פשוט יגחכו כי מדובר כיום בדרישה בסיסית. להקים אתר אינטרנט שלא מותאם למובייל זה פשוט לא על הפרק, וזה גם פוגע בקידום האתר. 

קידום אתר בגוגל
מישהו הזמין אוטו?

אז בהזדמנות זו, נא להכיר: רספונסיביות (RWD – Responsive web design) משמעותה התאמה אוטומטית של אתר האינטרנט לכל סוגי המסכים ולרזולוציות מסך שונות. כך פריסת התצוגה והטיפוגרפיה (עיצוב הטקסט) משתנות לפי סוג המסך בו הן נצפות, ומדובר בפרמטר חשוב לצורך קידום האתר בגוגל. לחיצה כאן תוביל אתכם לבדיקת התאמה של אתר האינטרנט שלכם למכשירים ניידים.

אבל רגע, חכו, יש לנו כלי נוסף מדהים להציג בפניכם.
ברשותכם, נדגים את השימוש בו בדפדפן כרום:

  • היכנסו לאתר שלכם.
  • הקישו Ctrl+shift+i 
  • הקישו Ctrl+Shift+M
  • האתר יעבור לתצוגה של מובייל, ותוכלו לזפזפ בין עשרות הדגמים השונים של יצרני הסלולר כדי לצפות בתצוגה שלו בכל אחד מהם. לא רואים? בצעו ידנית את שלב #3 כפי שיוסבר במשפט הבא. 

ולפינת העשה-זאת-בעצמך: במקום שלב #2 תוכלו ללחוץ על האייקון המופיע בדפדפן למעלה בו יש 3 קווים אופקיים: הגדרות כרום ולבחור 'כלים' > 'כלים עבור מפתחים' | במקום שלב #3 תוכלו ללחוץ על האייקון הכחול של המסכים המופיע מעל הקוד. כרום מפתחים

 
הכלי הזה יסייע לכם להחליט היכן למקם פונקציות מסוימות שאולי זוכות לבמה מאוד מכובדת בגרסת הדסקטופ, אבל בגרסת המובייל הן נבלעות או דורשות גלילה ממושכת למטה. 


אז במה מתחילים?

מהלך קידום האתר מתחיל קודם כל ולפני הכל במחקר מתחרים ובמחקר מילות מפתח, וכלים שיסייעו לכם בנושא הם מנוע החיפוש הקלאסי כמובן, וכן ה-Keyword Planner וגוגל טרנד שיציג פילוח של נושאים ותחומים על פי קטגוריות, מיקום גיאוגרפי, שנה ועוד.

דרך נוספת לבחון את מילות המפתח שאתם רוצים לקדם היא באמצעות 'חיפושים קשורים' שגוגל מציג בפניכם בתוצאות החיפוש (SERP - Search Engine Results Page), ובנוסף תוכלו להיעזר בכלי השלמת המילים של גוגל: אם תקלידו במנוע החיפוש את המילים 'כמה יש' - תוכלו לדעת מהן מילות החיפוש הפופולריות ביותר בקרב הגולשים המתחילות במילים אלה, נכון לרגע זה:

השלמת מילים בגוגל
כדי לקבל תוצאות "נקיות" - חשוב לפני כן למחוק את היסטוריית הגלישה שלכם ואת העוגיות מדפדפן הכרום (Ctrl+H) ולהתנתק מחשבון ג'ימייל, אחרת התוצאות יהיו מותאמות לפרופיל שלכם.  

יש מקדמי אתרים שעדיין משתמשים בטריק ישן נושן, וכיום גם ריסקי: הם לא מציגים תוכן זהה למנועי החיפוש ולגולשים. כלל אצבע: גוגל עלה כבר על כל מניפולציה אפשרית שתוכלו להעלות על דעתכם, והוא לא אוהב מניפולציות. אז עדיף שלא. אפשר אמנם למצוא אתרי חדשות גדולים ואתרים של תאגידים שכן מציגים תוצאות שונות, והסיבה היא אחת מהשתיים: או שגוגל מעלים עין בגלל עוצמת הארגון (הוא יודע לכופף כללים כשצריך) או שהכיס העמוק של אותם ארגונים מאפשר להם לגייס את טובי המוחות ולבצע את המניפולציה הזו בצורה שלא פוגעת בדירוג. 

אז במקום שימוש במניפולציות - לכו על הפשוט: הפרמטר החשוב ביותר שנבחן על ידי גוגל לצורך דירוג האתר הוא הערך שמקבל הגולש. ואיך בוחנים את זה? בין היתר באמצעות בדיקת ה-Traffic (מספר כניסות לאתר), ובאמצעות רמת העניין שמגלים הגולשים באתר. שיפור יחסי ההמרה (CRO - Conversion Rate Optimization), כלומר היחס בין מספר הגולשים הכללי באתר לבין מספר הגולשים שנקטו בפעולות אליהן מכוון האתר (הרשמה לאתר, יצירת קשר, רכישות מוצר וכד'), הוא למעשה מתפקידיו העיקריים של מומחה SEO לצורך קידום האתר. 

חשוב להבין שהמטרה שלכם היא לא לגרום לכמה שיותר גולשים להיכנס לאתר, לא ולא! המטרה היא שכמה שיותר גולשים מתוך קהל היעד שלכם ייכנסו לאתר, וזה הבדל משמעותי. מילות המפתח צריכות להיות מותאמות למטרה הזו. אם יהיה טראפיק (מספר כניסות) גבוה אבל גם אחוז נטישה גבוה - דירוג האתר יצנח דוּך לקרקע, כי גוגל לא רוצה לבזבז את זמנם היקר של הגולשים. 

סבלנות רבותיי, סבלנות

חלק משמעותי מקידום האתר נעשה באמצעות הקוד. תוספים רבים בוורדפרס מאפשרים לבצע שינויים אלה באמצעות ממשק ויזואלי, כלומר ללא כל צורך בשינוי ישיר של הקוד עצמו, ואחד הפופולריים בהם הוא Yoast. תוסף זה מדרג כל פוסט וכל עמוד ומתריע כאשר פוטנציאל הקידום שלו לוקה בחסר, תוך הנחיות ממוקדות כיצד לשפר  את רמת ה-SEO שלו. כלי עבודה פשוט ונהדר!

הקפדה על הפרטים הקטנים
הקפידו על הפרטים הקטנים

בקשו מבונה האתר לא להסתפק בסיווג התכנים לקטגוריות ולתגיות, כלומר בשיטת הטקסונומיה (Taxonomy) שמציעה מערכת וורדפרס, אלא גם לעשות שימוש בפלאגין שמאפשר עבודה הרבה יותר מעמיקה ומדויקת, וכמובן יעילה.

שילוב בין עורך תוכן מנוסה לבין בונה אתרים מקצועי הבקיאים שניהם בתחום קידום האתר עשוי לייתר בנסיבות מסוימות את הצורך בגיוס מומחה SEO. מיותר לומר שסבירות גבוהה שהתוצאות לא ישתוו לאלה שיניב עבורכם מומחה בתחום, אבל הכל שאלה של צרכים ותקציב. אם החלטתם לפנות למומחה - לכו על מקצוען עם המלצות. הזול הוא היקר, אין חוכמות. מומחה בעל ניסיון ידע להפיק עבורכם ערך גבוה יותר תוך זמן קצר יותר, כך שגם אם קבלתם הצעת מחיר זולה פֶּר שעה - ייתכן שיידרשו שעות רבות יותר להשלמת כל משימה. ניסיון מקצועי משמעותו טיפול מניעתי במקום שימוש בפלסטרים, ויש לכך כמובן השלכות עסקיות.

חשוב להבין שקידום אורגני כשמו כן הוא, ונדרשים כאן עמל ויגיעה, הרבה סבלנות, ובעיקר ניסיון מקצועי. ודאו שאין סעיף בחוזה שקובע שסיום ההתקשרות מביא למחיקת כל הפעילות שנעשתה עבורכם! התחייבות לפרק זמן ממושך וקנסות יציאה יכולים גם הם לסייע לכם לקבל החלטה במי כדאי לבחור.


קצרים במזומנים?

גם אם אין לכם תקציב שמנמן, כדאי בכל זאת לשקול פגישת ייעוץ חד פעמית עם מומחה בתחום, כמובן רק אחרי שעשיתם שיעורי בית ולמדתם את הנושא כמו שצריך כדי שאתם אלו שתחזיקו בשרביט ניהול השיחה, תדלגו מעל הברברת, ותוכלו לנתב כל רגע ורגע לתועלתכם האישית.

דאגו לנטרל כל אפשרות שהפגישה תהפוך לפתע פתאום לשיחת מכירות ("בוא אני אסביר'ך למה אסור לוותר על ליווי מקצועי למשך חצי שנה" וכאלה), ועשו מה שצריך כדי למקד אותה לצורך קבלת כמה שיותר עצות מקצועיות שהולמות את הצרכים הייחודיים שלכם. ייתכן מאוד שיהיו אנשי מקצוע שיאמרו לכם שמה פתאום, ואין טעם להיפגש באופן חד פעמי. יכול להיות שהם צודקים, יכול להיות שלא - מה אכפת לכם לנסות? יש הרבה מה להרוויח משיחה כזו אם נפלתם על האדם הנכון. בכל מקרה, גם כאן - לכו על הטופ, כיוון שאיש מקצוע מנוסה ייכנס טיק-טק לעניינים, יבין מי נגד מי, וככה תוכלו להפיק תועלת מהפגישה כבר מהרגע הראשון. 

בעולם אידיאלי שבו עסקים מתנהלים בצורה רציונלית ונבונה, גיוס מומחה SEO יתרחש עוד לפני בניית האתר. מדוע ולמה? כי זוהי הדרך הנכונה להגיע לאותה תוצאה בעלות נמוכה יותר. זו דוגמא מצוינת להבדל בין תרופה מניעתית לבין חבישת פצעים - סינרגיה בין מקדם האתר לבין בונה האתר ומנהל התוכן כבר בתחילת הדרך עושה נפלאות.

אבל הי, בואו נהיה ריאליים - קרוב לוודאי שרובכם תכירו בנחיצות גיוס מקדם אתרים רק אחרי שבניתם את האתר וגיליתם שבניגוד לתחזיות - הציבור לא ממש נוהר לאתר שלכם ונאבק על מיקומו בתור לרכישת המוצר או השירות הכה נהדר שיש לכם להציע. כן, מבאס ממש, אבל גם אם אתם יוצאים לשוק עם בשורה צרכנית שלא נראתה כמותה מאז המצאת נייר הטואלט התלת שכבתי - זה לא יעבוד אם לא תצטרפו למשחק השיווק והקידום המייגע. סֶה לה וי. 

יהיה לכם מאוד פשוט לדעת אם אתם מקבלים תמורה בעד האגרה: תוכלו לבדוק אם יחסי ההמרה השתפרו ואם מיקומכם בגוגל לפי מילות המפתח אותן מקדמים עבורכם אכן עלה, ולאורך זמן. ניתן לאסוף בקלות מידע מקיף אודות התנועה באתר ועל מקורות התנועה תוך פילוחים רבים באמצעות גוגל אנליטיקס החינמי. אם אתם מקבלים שירות ממומחה לקידום אתרים - בקשו לקבל מדי חודש "נתוני תכלס": איפה עמדתם בתחילת הדרך, איפה עמדתם בחודש הקודם, והיכן אתם עומדים היום.

כאשר אתם עורכים השוואות בין חודשים שונים, זכרו שיש להביא בחשבון גם את המאפיינים הייחודיים שלהם. לא נכון יהיה להשוות בין יולי לבין ינואר, כיוון שבמהלך הקיץ רבים מהגולשים הקבועים שלכם נוסעים לחופשות. מסיבה זו גם לא נכון יהיה להשוות בין חודשים בהם היו חגים, במיוחד פסח וסוכות, שמשנים הרגלי גלישה בקרב נתח משמעותי בציבור.

ה-Screaming Frog החינמית תסייע לכם לקבל אינפורמציה חשובה הנוגעת לתחום ה-SEO, ומפת החום (Heat Map) תציג בפניכם מיפוי ויזואלי של האתר עם אפקט של מצלמה טרמית. כך האזור הפופולרי ביותר יסומן בצבעים חמים, והאזור המנומנם ביותר יסומן בצבעים קרים.

 

קידום זה לא הכל

אם מומחה SEO מבטיח לכם שתוך חודש אתם בטופ – פה תחשדו. זהו תהליך הדרגתי וממושך, ועשוי להגיע לחצי שנה ואף יותר. תלוי כמובן מהן מילות המפתח אותן מקדמים, שכן קידום המילים עיצוב מלפפונים בהתאמה אישית יהיה הרבה פחות מאתגר מקידום המילים המפתח מעצבת פנים.

יהיה מאוד נחמד וכיף לגלות שאתם מופיעים במעלה הדירוג במנועי החיפוש, אבל זה ממש לא מספיק. נניח שאתם עורכי דין (קורה, לא נורא), ונניח שאתם מתמחים בחוזי מקרקעין ורוצים שכל מי שמחפש בגוגל עורך דין בתחום - יגיע אליכם. יום אחד מקדם האתר שלכם מרים אליכם טלפון נרגש ומבשר לכם בדיוק מה שחיכיתם כל כך הרבה זמן לשמוע: אתם מופיעים במקום הראשון בתוצאות החיפוש של המילים עורך דין מקרקעין. הבעיה היא שאחרי פתיחת השמפניה תגלו שנפח החיפוש של מילות המפתח עורך דין נדל"ן הוא הרבה יותר גבוה, כלומר נעשה במילות המפתח האלה שימוש בתדירות גבוהה יותר. לכן אל תסתפקו במיקומכם בדירוג, אלא חשוב גם לבדוק שנפח החיפוש גבוה בהשוואה למילות מפתח רלוונטיות אחרות.

והערה קטנה בנוגע לאתרים עתירי מידע המיועדים למנויים בלבד: אפשר לטעות לחשוב שאין צורך בקידומם בגוגל, אולם ייתכן שבעתיד יוחלט על שינוי מדיניות החברה ופתיחת הגישה לאתר גם לציבור הרחב. ומה אז? כל אלפי הפוסטים שעלו עד אז אינם ידידותיים למנועי החיפוש. לכן כדאי להתייעץ עם איש מקצוע על מנת לבחון אפשרות לבצע כבר עכשיו קידום מילות מפתח בגוגל של פוסטים שוטפים, גם אם בשלב זה אין בכך צורך.

 

לינקים חכמים

גוגל סורק ומאנדקס (Index) את האתרים בתכיפות משתנה, לפי מידת הפופולריות שלהם ופרמטרים נוספים, ולעתים היעדר הופעתו של אתר או של עמוד ספציפי ברשימת הדירוג היא תוצר כשל טכני שניתן לפתור בקלות.

אם אתם סקרנים לדעת איך בדיוק כל הסיפור הזה עובד - לחצו כאן להסבר עתיר אינפוגרפיקה המוצג על ידי מהנדס בכיר בגוגל, מאט קאטס (Matt Cutts),  שנוהג לפרסם מדי פעם סרטונים בהם הוא משיב לשאלות שנשלחות מכל רחבי העולם למשרדי גוגל בנוגע לנושאים מגוונים, בהם כמובן ה-SEO. רק שימו לב מתי פורסם הסרטון בו אתם צופים, כי ייתכן שכבר אבד עליו הכלח.

הצגת כפתורי שיתוף לרשתות החברתיות בכל פוסט ומאמר היא חיונית, ואנו ממליצים לשקול להתאכזב קשות מבונה אתרים שלא מוסיף אותם גם מבלי שהתבקש לכך. מדובר בפלאגין שנדרשות דקות ספורות להוספתו, ובעולם של שיתוף מידע ורשתות חברתיות הוא כלי בסיסי לצורך קידום האתר.

קישורים גם הם כלי הכרחי בתחום קידום אורגני של האתר, ומשמעותם היא לינקים לאתר שלכם. ככל שיהיו יותר קישורים שיפנו לאתר שלכם – כך ערכו יעלה בעיני גוגל. כמובן שגוגל בודק את אמינות ואיכות האתר בו מופיע הלינק, את כמות הלינקים הקיימת באותו עמוד, האם מדובר באתרים שכל ייעודם הוא יצירת לינקים חיצוניים, והוא כבר פיתח אלגוריתם כדי לעלות על מקרים של "עסקאות חליפין", כלומר אני אציג באתר שלי לינק אליך ובתמורה אתה תציג לינק אלי. אגב, אתם יכולים לאתר אותן באמצעות Screaming Frog אותה הזכרנו.

עסקאות אלה הן לגיטימיות, אבל רק באופן מתון וחכם. הופעת ים של קישורים לאתר שלכם תוך פרק זמן קצר עלולה לחבל בדירוגכם בגוגל. לכן, כאשר מומחה SEO מתחייב לדאוג לכם לקישורים – בררו עמו היטב באילו אמצעים הוא נוקט לשם כך, כיוון שכאמור הוא גם עלול לגרום לכם נזק. לינקים "שבורים" או לינקים לאתרים שכבר לא קיימים עלולים גם הם לפגוע בדירוג בגוגל.

הטביעו חותם במינימום הוצאות

פירורי לחם (Breadcrumbs) הם שורת ניווט שמשמשת לתצוגת המבנה הפנימי של האתר, ומקלה על איתור אינפורמציה רלוונטית לגולש. זהו כלי חשוב כיוון שהוא יופיע בתוצאות החיפוש ואף ישמש כלינק על מנת להגיע ישירות לעמוד הנדרש - תוכלו להרחיב על הנושא בבלוג של גוגל. היררכיית האתר חשובה ביותר, שכן היא מקלה על הגולשים לנווט ומציגה תמונת מצב ברורה לגבי התוכן הקיים באתר, גם אם אינו מופיע בדף הבית.

פרמטר רעיל נוסף הנוגע לדירוג האתר בגוגל הוא הספאם (spam), כלומר תגובות גולשים המכילות תוכן שאינו רלוונטי לאתר, כגון פרסומות, השמצות, קישורים חיצוניים וכיו"ב. לעתים מדובר בתגובות אוטומטיות המציפות את האתר בג'יבריש שנסרק על ידי גוגל לצורך דירוג האתר. מסיבה זו בגוגל ממליצים להימנע מיצירת ספרי אורחים, אולם לעתים אין מנוס מלאפשר טוקבקים לפוסטים ולמאמרים לצורך העמקת הקשר עם הגולשים. במקרה זה קיימת חשיבות לניהול התגובות, כלומר מעקב וסינון של תגובות ספאם או כאלה שהתוכן שלהן אינו משרת את מטרת האתר. בנוסף קיימים תוספים בוורדפרס לצורך התמודדות עם זיהוי וחסימה של ספאם, ואחד הפופולריים בהם הוא Akismet.


כתיבת פוסטים ומאמרים

אמרתם קידום אורגני – אמרתם יצירת תכנים. קידום האתר במנוע החיפוש דורש צורת כתיבה ומבנה מסוימים של כל התוכן המופיע בו, ובנוסף חשוב לעדכן מעת לעת את האתר בתכנים נוספים, שכן דינמיות מעלה את הדירוג במנוע החיפוש.

התוכן הוא המלך, ואם באתר שלכם מופיע תוכן איכותי, שנותן ערך לגולשים, שמתעדכן מעת לעת, ושמוצג בצורה מובנית וברורה - עם היררכיית כותרות ותוך התחשבות מקסימלית בחוויית משתמש – מצבכם טוב.

ואיך יוצרים תוכן איכותי? כיום כבר לא נהוג להשאיר את קלפי הידע צמוד לחזה, אלא לשתף. רק בזכות השיתוף וורדפרס קיימת ומתפתחת. גם ב-Wix זיהו את כוחו של השיתוף, והם נוהגים לפרסם סרטונים של הכשרות פנימיות שעוברים העובדים בכל מיני נושאים עסקיים וטכנולוגיים. שלחו לחמיכם על פני הרשת, ספקו ערך לגולשים, ותופתעו לגלות כמה זה מתגמל.

 

יש לכם כישרון כתיבה שאושר על ידי גורם שלא נמנה על אחד ההורים שלכם? זה הזמן לצאת מהמגירה. תוכלו ללמוד את כללי ה-SEO בנוגע לאופן הכתיבה ועריכת הטקסט, וכך לחסוך בהוצאות. נציג בפניכם כמה מהכללים הבסיסיים:

  • כותרת ראשית (Title): אל תניחו למשחקי מילים ולשנינויות שלא מרמזים דבר על הטקסט לחבל לכם ב-SEO. רצוי לקלוע למילות מפתח שיוקלדו במנוע החיפוש על ידי גולשים פוטנציאליים [במקום: "קינוח מטריף חושים" - העדיפו לכתוב: "מתכון לעוגת אוכמניות מדהימה". שימו לב לא לכתוב: "מתכון מדהים לעוגת אוכמניות" כדי לא לקטוע את רצף מילות החיפוש. מאותה סיבה העדיפו: "איך להחליף גלגל" במקום: "החלפת גלגל ברכב"]. ביטויי זנב ארוך הם מילות מפתח וביטויים שכיחים פחות, ולכן יהיה קל יותר לקדם אותם. כך, למשל, קידום מילות המפתח "צימרים" יהיה משימה קשה יותר מקידום מילות המפתח "צימרים זולים בראש פינה". נסו להשקיע מחשבה בניסוח כותרת שלא רק תהיה ידידותית לגוגל, אלא גם תמשוך אחריה נהרות של קוראים סקרנים.
  • כותרת משנה – תכלול גם היא מילות מפתח, ותשמש כ"טיזר" להמשך קריאה.
  • כותרות ביניים – רצוי לקלוע למילות מפתח שיוקלדו במנוע החיפוש. הפעילו שיקול דעת, כך שאם שימוש במילות מפתח פוגע בזרימה – ותרו עליהן! כותרות ביניים משמשות גם כ"טיזר" וכאתנחתא, וכך יוצרות מבנה תוכן ידידותי יותר לגולשי האתר. חשוב שהפסקאות יהיה מאווררות ושתצוגת הטקסט לא תהיה דחוסה. הקפידו על אסתטיקה ויזואלית תוך הימנעות מיצירת גושים מבהילים של טקסט. מסיבה זו חשוב לבחור פונט גדול ונעים לעין. כותרות הביניים גם יסייעו לקורא לדעת לאן לדלג אם נתקל באינפורמציה פחות רלוונטית עבורו - אחרת הוא פשוט ינטוש את האתר.
  • מילות מפתח – עניין טריקי ונתייחס אליו בזהירות הראויה. בתחילת הדרך מנועי החיפוש אכן התבססו על מספר ההופעות של המילה או הביטוי שהוקלדו במנוע החיפוש, אבל הדבר גרם לאתרים לעשות בהן שימוש פרוע וכך לפגוע בערך הטקסט. כיום צפיפות מוגזמת של מילות מפתחת תגרום לגוגל להרים גבה ולפקפק בטהרת כוונתכם לשרת את הגולש. חשוב להקפיד על זרימה, ולא לכפות אותן על הטקסט. עשו בהן שימוש מושכל! התחשבו קודם כל ולפני הכל בגולשים, ורק אחר כך בגוגל. הימנעו ממצב בו מספר דפים באתר מקדמים בדיוק את אותה מילת מפתח, כיוון שאז גוגל יבחר בעצמו את הדף שיוצג בתוצאות החיפוש. חשבו על זאת כך: מה עדיף - מספר כניסות גולשים שמתפזר בין דפים רבים או שכל הגולשים שמתעניינים במילות המפתח הללו יגיעו לאותו דף, וכך הוא יוכל להגיע לדירוג גבוה הרבה יותר?
  • אורך התוכן – כ-300 מילה ומעלה (יהיו שיאמרו 250+), כיוון שגוגל לא סורק טקסטים קצרים. עם זאת, אסופת מאמרים שאורכם 300 מילה בדיוק תעלה חשד בגוגל שאתם כותבים במיוחד עבורו, והוא ממש לא סובל חיזורים דביקים כאלה. מאמרים שאורכם 1,000 מילה ומעלה מעלים פלאים את ערך הטקסט בעיני גוגל, כמובן בהנחה שהם בעלי ערך. 
  • כתיבה מגזינית וחדשותית אינה כתיבה אקדמית. אם האתר שלכם אינו בעל אוריינטציה אקדמית מובהקת - אל תצייתו באופן עיוור לכללי השפה על חשבון הזמן והסבלנות של גולשי האתר שלכם. כללי הפיסוק הנוקשים לא פעם קוטעים את רצף הקריאה, ולכן חשוב שתראו כל הזמן לנגד עיניכם את קורא הטקסט, ודאגו לעשות לו מסאז' בכפות העיניים.
  • כתיב מלא או חסר? עשו כל מה שצריך כדי למנוע מהקורא להתעכב על מילה מסוימת. שלחן, אשה, מאד - ייכתבו כך: שולחן, אישה, מאוד. כמובן שאפשר תמיד להיעזר במקלדת לצורך נִקוּד הַמִלָה, אבל אין צוֹרך בניקוד המִלה כולה.
  • הוספת תמונות חשובה גם לצורך ה-SEO, אבל רצוי להימנע מהעלאת תמונות כבדות שיגרמו להאטת זמן טעינת העמוד. שם הקובץ וכותרת התמונה נסרקים גם הם על ידי גוגל, גם אם הגולש לא יכול לצפות בהם. לכן הימנעו משמות כגון "pic30534", ותנו לקובץ ולכותרת התמונה שם שנוגע לנושא המאמר ולמילות המפתח (דאגו שגם בונה האתר עושה זאת). כמובן שבשל זכויות יוצרים לא ניתן לעשות שימוש בתמונות אקראיות בהן אתם נתקלים ברחבי הרשת. תוכלו לעיין במדריך להורדת תמונות בחינם, ולעשות שימוש בידע הזה גם לצורך מצגות בהרצאות שאתם מעבירים.
  • רצוי להימנע מהדברים הבאים: משפטים ארוכים מדי; חזרה על מילה זהה בסמיכות (מילים נרדפות, נעים מאוד); הוספת נקודה בסוף כותרת (ראשית / משנה / ביניים); שימוש בקיצורי מילים (לדוג', מס', כ"כ); ענייני תקינות פוליטית (במקום "קני עוד היום מכונת כביסה" - העדיפו לכתוב "קנו עוד היום מכונת כביסה"), הפרת אחידות (בפסקה אחת "שלושים שקל", ובזו שאחריה "שלושים שקלים").
  • כתבו פשוט, בלי התחכמויות. אם תפציצו במשפטי חמיצר שצריך לקרוא לאט או יותר מפעם אחת - תאבדו הרבה גולשים בדרך. המטרה שלכם היא לגרום לקוראים להגיע לסופו של הטקסט, וזו משימה לא קלה בכלל. אם מדובר בתכנים שיווקיים - הקפידו לכתוב כמה שיותר תמציתי וממוקד, ואל תמחזרו מסרים או הברקות מילוליות. סיימתם לכתוב ולא הצלחתם לגרד את ה-300 מילה? כל פסיק שתוסיפו מכאן ואילך יהיה מיותר ועלול לעצבן את הקוראים - הם יזהו את סימני המתיחה בקלות.
  • בצעו הגהות לפחות פעמיים לפני הפרסום - ודאו שאין מילים שמופיעות בכפילות, רווחים מיותרים, אותיות לא נחוצות שקפצו לביקור (הסטטיסטיקה טוענת שתמצאו כמה כאלה). שגיעוט קתיב זה מביך ולא מקצועי, וגם גוגל סולד מהן. כנ"ל לגבי "שלושה סיבות", "חמשת הפגישות", "תשע שקל", "עט אדומה" ו"מכנסיים שחורות".

 

תוכן כפול

תוכן כפול (Duplicated Content) הוא נושא בפני עצמו, ונציג אותו כאן על קצה המזלג רק לצורך העלאת המודעות לנושא החשוב הזה. כשמו כן הוא - הופעת תוכן זהה במספר עמודים, יכול להיות באתר עצמו ויכול להיות במספר דומיינים שונים.

תוכן כפול הפך לאימת מומחי ה-SEO, כיוון שמצד אחד הוא מחבל בדירוג האתר ומצד שני קשה עד בלתי אפשרי להימנע ממנו, במיוחד באתרי חדשות או אתרי מידע המציגים תכנים פומביים. 

הכפילות עשויה להיגרם גם כתוצאה מהעתקת תוכן המופיע באתר שלכם, תוך הפרת זכויות יוצרים כמובן, גם אם מעולם לא העתקם טקסט מאף אתר. לכן חשוב לבצע בדיקה אם התוכן שמגיע מכותבי תוכן מקצועיים אכן אורגינל מהאריזות. דרשו מכותבי התוכן שלכם התחייבות בכתב שמדובר בטקסט מקורי, ולאחר קבלתו בצעו בדיקה באמצעות כלי ה-copyscape כדי להיות לגמרי רגועים שהוא לא מועתק.

השימוש החינמי בכלי הזה מתאפשר רק אם מדובר בהשוואה של תכנים שכבר עלו לרשת, ולכן תוכלו פשוט להעלות את הטקסט לעמוד נידח באתר שלכם לזמן קצר, רק לצורך איתור טקסטים זהים. כותבי תוכן רבים אוהבים לעשות שימוש בשיטת התרגום של טקסטים מאתרים באנגלית, וגוגל עשוי לראות גם בטקסט מסוג זה תוכן כפול.

תוכן כפול
קשה להימלט מציפורני התוכן הכפול

צורה שכיחה נוספת ליצירת כפילות תוכן היא פרסום מאמר שכתבתם באתר שלכם, לאחר שכבר פורסם באתר חדשות אחר. לצורך הימנעות מתוכן כפול תוכלו לשכתב אותו, לפרסם לינק לאתר בו פורסם המאמר, או פשוט להמשיך לקרוא ולגלות פתרונות נוספים.

תוכן משוכפל שכיח במיוחד באתרים מסחריים המציגים מוצרים למכירה, וכך קיימים מספר עמודים בעלי תוכן זהה. הוא גם עשוי לצוץ כשעמוד הבית מקבל מספר כתובות URL שיובילו כולן לתוכן זהה, ומבחינת מנוע החיפוש הוא ייחשב לתוכן משוכפל. לא פעם פוסט אחד משויך למספר קטגוריות, ונוצרות כמה כתובות URL עם תוכן זהה.

ניתן למצוא תוכן כפול גם באתרים שיוצרים עמודים בעלי תוכן זהה המיועדים לגלישה במובייל, וכן באתרים המציעים גרסאות נפרדות להדפסה. לא פעם כפילות תוכן נעשית בצורה מכוונת לצורך קידום האתר, אולם הסיבה שגוגל לא מת עליה היא שלגישתו הדבר פוגע בחוויית המשתמש. שימוש בכלי ניווט, כדוגמת פירורי הלחם עליהם דיברנו, והנגשה נכונה של התוכן לגולש - עשויים לייתר לשיטת גוגל את שכפול הטקסט.

הפתרון: מטא תג מסוג noindex מונע מגוגל לאנדקס את הדף או Canonical Link שמאפשר להגדיר את כתובת ה-URL המועדפת עליכם כאשר קיימות כתובות נוספות המפנות לתוכן זהה. אם אתם עושים שימוש בתוסף ה-Yoast אותו ציינו למעלה - יש אפשרות להגדיר את העמוד הקנוני בצורה מאוד פשוטה.

במקרה בו החלטתם לשנות את שם הדומיין יווצר תוכן כפול, כיוון שלמעשה יהיו שתי כתובות URL עם תוכן זהה. לכן חשוב לבצע הפנייה אוטומטית מהדומיין הישן לדומיין החדש (Redirect 301) - כך גם לא תאבדו לקוחות שלא יודעים על שינוי הדומיין. אפשר לבצע את המהלך ברמת האתר או ברמת השרת - לכל דרך היתרונות והחסרונות שלה. אגב, אם ביצעתם שינויים בכתובת באתר - כדאי לעדכן את גוגל

כפי שכבר בטח הבנתם, לשינויים שנעשים באתר יש לא פעם השלכות דרמטיות על קידום האתר, לטוב ולרע. גם שינוי זניח לכאורה עלול לזרוק אתכם מרשימת תוצאות החיפוש, בלי שאפילו תדעו לעשות את ההקשר בין הדברים. בשביל זה בדיוק יש אנשי מקצוע שיוכלו לעזור, והכי טוב שתגששו עם קולגות ועם חברים ותפנו למישהו מנוסה שכבר הוכיח את עצמו.

 

וול וול, המאמר הארוך הגיע לסופו, ובכל זאת עדיין לא נגענו בסוגיות רבות בנושא קידום אתרים בגוגל, ובמנועי חיפוש בכלל. מדובר בתחום רחב ביותר המשתנה ללא הרף, ומה שנכון להיום לא יהיה בהכרח נכון למחר. זהו למעשה רק מבוא, שמטרתו לתת מושג כללי על הנעשה בתחום העשיר הזה. רוצים לדעת עוד? זה הזמן להצטייד בשנורקל ולצלול עמוק לתוך גוגל.


אהבתם? שתפו!


מעסיקולוג